Uw winkelwagen is leeg

Hoe kun je een pre-order artikel herkennen?

Soms krijg ik mails van mensen die iets besteld hebben en zich na 2 dagen afvragen waar hun bestelling blijft. Vaak blijkt dat ze een pre-order artikel hebben besteld. Hoe kun je zo een artikel dan herkennen? En is het mogelijk dat over het hoofd te zien? Blijkbaar wel dus vandaar dat ik hier een kleine uitleg gemaakt heb hoe je deze artikelen kunt herkennen.

Tijdens het bestelproces wordt de klant er enkele malen op gewezen als het een pre-order artikel betreft.


De eerste melding is een pre-order sticker op de kleine afbeeldingen zoals hierboven is te zien.


Op de productpagina staat rechtsboven weer de pre-order sticker (2de melding), vlak boven de bestelknop staat een datum waarop het artikel wordt verwacht (3de melding) en iets naar beneden staat bij "meer productinformatie" nogmaals de verwachte levertijd, dit is de 4de melding dat je met een pre-order artikel te maken hebt.


Als je een pre-order artikel in je winkelmandje doet krijg je bovenaan de pagina een extra melding, deze 5de melding ziet er ongeveer zo uit:
Let op!! Dit is een pre-order artikel, verzenden kan pas op of na 14.12.2019. We wachten altijd tot een bestelling compleet is voordat we versturen. Wilt u een deel van uw bestelling eerder ontvangen dan rekenen we hiervoor de reguliere verzendkosten.

In de winkelwagen attenderen we de klant er nogmaals op, de 6de melding staat boven in de winkelwagen en de 7de melding zie je iets lager bij het bestelde artikel

Als je gaat afrekenen zie je een 8ste melding, de pre-order artikelen zijn gekenmerkt met een pre-order label


Als je alle gegevens hebt ingevuld krijg je een mailtje met de mededeling dat deze in afwachting is van de betaling. Hierbij zit een bijlage waarin de pre-order artikelen wederom gelabeld zijn, dit is de 9de melding dat je met een pre-order artikel van doen hebt.

Na een succesvolle betaling krijgt de klant weer een mail met bijlage, hier zijn de pre-order artikel nogmaals aangegeven, dit is de 10de melding.

9 van de 10 keer mail ik voor de zekerheid de klant nog even voordat ik zijn of haar artikel daadwerkelijk reserveer met de vraag of ze er bewust van zijn dat ze een pre-order artikel hebben besteld. Soms willen ze een artikel laten inpakken voor een verjaardag terwijl hun artikel pas over een half jaar op voorraad wordt verwacht, in dat geval krijgen ze zeker een mail omdat de data bij een pre-order artikel een schatting is. De datum die er bij staat is de datum dat de producent heeft belooft dit artikel bij mijn leverancier af te leveren, dat blijft altijd een schatting. De producent kan de leverdatum altijd nog aanpassen. Soms komt het voor dat ze de datum aanpassen zonder dat even te melden (de datum wordt een paar keer per dag automatisch opgehaald bij mijn leverancier) en dat kan dan erg vervelend zijn omdat ik dan niet in staat ben mijn klanten even op de hoogte te houden door ze een mailtje te sturen. Vooral Funko is hier erg laks in.

Omdat ik pre-order artikel in opdracht van mijn klant bestel staat in de Algemene Voorwaarden waarmee tijdens het afrekenen akkoord gegaan moet worden (ik ga er van uit dat ze gelezen zijn) dat deze niet te annuleren zijn. Als ik deze wel zou annuleren dan kan een klant mijn voorraad bepalen terwijl ik zelf misschien wel een andere voorraad zou willen inslaan. Dat gaat dan niet zozeer om 1 poppetje maar in het verleden bij de start van deze webwinkel had een klant 45 dure limited edition lampen gekocht, die ben ik nu na 10 jaar nog niet kwijt. Als kleine zelfstandige kan zo een dergelijke actie veel invloed hebben op je verdere inkoop en het verloop van bedrijf.


De waardering van Captain Hook bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 411 reviews.